25
What does the woman say about using laptops to teach writing to children with dyslexia?
Đáp án và giải thích
- Thông tin cần nghe:
What does the woman say about using laptops to teach writing to children with dyslexia?
- Thông tin trong bài:
Man: For some children, it might be better to teach them to write on a laptop rather than by hand, like children with dyslexia. They often really struggle with handwriting and some just give up. Yeah, it’s not as frustrating for them if they get things wrong.
Woman: On a keyboard, they can be more willing to have a go. But I read that developing fluency isn’t any faster.
- Phân tích:
A. Children often lack motivation to learn that way.
(Trái với thông tin trong bài: “It’s not as frustrating for them if they get things wrong.” - Trẻ không cảm thấy chán nản hay nản lòng nếu mắc lỗi khi gõ máy tính.
B. Children become fluent relatively quickly.
(Trái với thông tin trong bài: “But developing fluency isn’t any faster.” - trẻ không viết trôi chảy nhanh hơn.)
C. Children react more positively if they make a mistake.
(Đúng với thông tin trong bài: “They can be more willing to have a go.” - Trẻ sẵn sàng thử viết hơn, không ngại viết vì ít áp lực, ít nản hơn nếu viết sai. Đây là dấu hiệu của phản ứng tích cực hơn khi mắc lỗi.)
26
When discussing whether to teach cursive or print writing, the woman thinks that
Đáp án và giải thích
- Thông tin cần nghe:
When discussing whether to teach cursive or print writing, the woman thinks that
- Thông tin trong bài:
Man: Did you read that article on the benefits of teaching print rather than cursive handwriting, where the letters are joined up?
Woman: Yes, Well, in the past, cursive writing was certainly considered more stylish and educated, but not anymore. Teachers’ attitudes have changed because it’s been proved that cursive is more difficult to learn, especially for children with learning difficulties who find joining up letters really challenging
- Phân tích:
A.cursive writing disadvantages a certain group of children.
(Đúng với thông tin trong bài: “cursive is more difficult to learn, especially for children with learning difficulties who find joining up letters really challenging.” - cursive gây bất lợi cho một nhóm trẻ em – cụ thể là những em gặp khó khăn trong việc học.)
B.print writing is associated with lower academic performance.
(Không được đề cập trong bài.)
C.most teachers in the UK prefer a traditional approach to handwriting.
(Trái với thông tin trong bài: “Teachers’ attitudes have changed...” - giáo viên đã thay đổi quan điểm, không còn ưa chuộng cách dạy truyền thống (cursive) như trước.)
27
According to the students, what impact does poor handwriting have on exam performance?
Đáp án và giải thích
- Thông tin cần nghe:
According to the students, what impact does poor handwriting have on exam performance?
- Thông tin trong bài:
Man: I was always worried that my poor handwriting affected my exam results, and now research shows that I was right to worry. I’m sure a lot of students think it’s unfair that they’re being judged on their handwriting, not just their knowledge.
Woman: Marks are definitely affected if examiners can read the script. That’s why it always been so important to teach children to write legibly
- Phân tích:
A. There is evidence to suggest grades are affected by poor handwriting.
(Đúng với thông tin trong bài:
- “now research shows that I was right to worry” = evidence
- “Marks are definitely affected if examiners can’t read the script” = grades are affected - Điểm số thực sự bị ảnh hưởng nếu giám khảo không đọc được chữ viết)
B. Neat handwriting is less important now than it used to be.
(Trái với thông tin trong bài: “That’s why it’s always been so important to teach children to write legibly.” - Chữ viết rõ ràng vẫn rất quan trọng chứ không phải kém quan trọng hơn.)
C. Candidates write more slowly and produce shorter answers.
(Không được đề cập trong bài.)
28
What prediction does the man make about the future of handwriting?
Đáp án và giải thích
- Thông tin cần nghe:
What prediction does the man make about the future of handwriting?
- Thông tin trong bài:
Woman:Do you think the role of handwriting will change in the future? I can’t see that changing much.
Man: Touch typing still isn’t taught in most schools, which is a shame. But maybe that won’t be necessary in the future, because people will also be able to write by hand on digital devices. Anyway, teachers understand the value of handwriting. It’s a basic life skill.
Woman: True.
- Phân tích:
A. Touch typing will be taught before writing by hand.
(Không được đề cập trong bài.
- “Touch typing still isn’t taught in most schools” → đánh máy vẫn chưa được dạy phổ biến, không có dự đoán nào rằng nó sẽ được dạy trước viết tay.)
B.Children will continue to learn to write by hand.
(Đúng với thông tin trong bài: Bạn nam khẳng định vai trò của viết tay vẫn sẽ được duy trì trong tương lai → trẻ em sẽ vẫn học viết tay.
- “Teachers understand the value of handwriting.”
- “It’s a basic life skill.”)
C.People will dislike handwriting on digital devices.
(Không được đề cập trong bài.)
29
The woman is concerned that relying on digital devices has made it difficult for her to
Đáp án và giải thích
- Thông tin cần nghe:
The woman is concerned that relying on digital devices has made it difficult for her to
- Thông tin trong bài:
Woman: However, the fact is that people are writing by hand less and less and relying on digital devices. That does cause some problems.
Man: You mean like note-taking. There are lots of apps for that.
Woman: And for reading historical documents, apparently. But my mum is shocked by my awful spelling and the fact that my punctuation is really inconsistent.
- Phân tích:
A. take detailed notes.
( Bạn nam có nhắc đến việc ghi chú, nhưng bạn nữ không nói rằng cô ấy gặp khó khăn với việc ghi chú.)
B. spell and punctuate.
(Đúng với thông tin trong bài: “My mum is shocked by my awful spelling and the fact that my punctuation is really inconsistent.”
→ Cô ấy gặp vấn đề với chính tả và dấu câu - hệ quả của việc phụ thuộc vào thiết bị số.)
C. read old documents.
(Cô ấy chỉ nhắc đến việc đọc tài liệu lịch sử như một ví dụ thêm, nhưng không cho thấy đó là mối quan ngại chính.
- “And for reading historical documents, apparently.”)
30
How do the students feel about their own handwriting?
Đáp án và giải thích
- Thông tin cần nghe:
How do the students feel about their own handwriting?
- Thông tin trong bài:
Man: Personally, I miss writing by hand. I hardly ever write anything now. I remember my grandparents had such beautiful handwriting and it was so individual. Nobody I know would be able to identify my handwriting now. It’s a shame.
Woman: I know. I feel the same way.
- Phân tích:
A. concerned they are unable to write quickly
(Không được đề cập trong bài.)
B. embarrassed by comments made about it
(Không được đề cập trong bài.)
C. regretful that they have lost the habit
(Đúng với thông tin trong bài: Cả 2 người đều cảm thấy tiếc nuối khi không viết tay nhiều như trước
- “I miss writing by hand. I hardly ever write anything now.”
- “I know. I feel the same way.”)