21
Finn was pleased to discover that their topic
Đáp án và giải thích
Finn was pleased to discover that their topic
Finn: OK, Maya. I didn’t know theatre programmes are called playbills in the USA till I started looking into the topic. Even though I struggled to find many useful websites, I’m glad we picked this subject. No one else on the course is doing the same as us, although it is one of the research areas of the module convenor.
A.was not familiar to their module leader.
(Đề tài này là một trong những lĩnh vực nghiên cứu của giảng viên - “although it is one of the research areas of the module convenor”, nên không thể nói là giảng viên không quen thuộc.)
B.had not been chosen by other students.
(Finn thể hiện sự vui mừng vì chưa có sinh viên nào khác chọn đề tài này. - “I’m glad … No one else on the course is doing the same as us”)
C.did not prove to be difficult to research.
(Finn có nói là khó tìm tài liệu - “I struggled to find many useful websites” => Không hỗ trợ ý đề tài nghiên cứu này không khó - “did not prove to be difficult to research”)
22
Maya says a mistaken belief about theatre programmes is that
Đáp án và giải thích
- Thông tin cần nghe:
Maya says a mistaken belief about theatre programmes is that
- Thông tin trong bài:
Maya: Yes they are quite common nowadays. Contrary to what many people think, theatres don’t hire people to do the programmes. In fact, companies buy the rights to publish programmes on the theatre’s behalf and then make their money selling advertising space within the programme booklet.
- “contrary to what many people think” = a mistaken belief
- Phân tích:
A. theatres pay companies to produce them.
(Nhiều người nghĩ sai rằng các nhà hát thuê người làm áp phích - “hire people to do the programmes”. Thực tế thì các công ty trả tiền để được xuất bản áp phích “companies buy the rights to publish programmes”, rồi kiếm tiền từ quảng cáo trong booklet giới thiệu vở kịch
- “hire people to do the programmes” = theatres pay companies to produce programmes
B. few theatre-goers buy them nowadays. (Không được đề cập.)
C. they contain far more adverts than previously.
(Không có thông tin so sánh “so với trước đây” - previously)
23
Finn was surprised that, in early British theatre, programmes
Đáp án và giải thích
- Thông tin cần nghe:
Finn was surprised that, in early British theatre, programmes
- Thông tin trong bài:
Finn: I remember reading something about programmes in early British theatre. It said that the cast was always very important.
…
Finn: But I hadn’t realised that if the programme named a famous actor, that’s who the public expected to perform. And if that didn’t happen, people accused the theatre of breaking their agreement with the audience. They would demand refunds and if they didn’t get them, there were riots.
- “I hadn’t realised” = Finn was surprised
- Phân tích:
A.were difficult for audiences to obtain.
(Không đề cập về việc chương trình khó lấy.)
B.were given out free of charge.(Không đề cập tới miễn phí hay mất phí.)
C.were seen as a kind of contract.
(Khi tên diễn viên nổi tiếng được in trong chương trình, khán giả xem đó là một cam kết - “agreement” rằng người đó sẽ biểu diễn. Nếu không đúng như vậy, họ coi như nhà hát phá vỡ thỏa thuận. Điều này cho thấy chương trình được xem như một dạng hợp đồng. - “contract”
- “agreement” = contract
24
Maya feels their project should include an explanation of why companies of actors
Đáp án và giải thích
- Thông tin cần nghe:
Maya feels their project should include an explanation of why companies of actors
- Thông tin trong bài:
Maya: We should definitely include that information about early audiences in our project. I also think it’s important to mention that lots of ordinary people at that time were illiterate, so theatre programmes were of limited value in advertising plays. When a company of actors arrived in a town, they’d parade around the streets in their costumes, beating drums and announcing their upcoming performances.
- Phân tích:
A.promoted their own plays.
(Những hành động như “parade around, beat drums, announce performances” đều là cách tự quảng bá vở diễn. Maya cũng đã nói rõ lý do: “lots of ordinary people at that time were illiterate” - vì nhiều người không biết chữ, nên programme không hiệu quả, họ phải quảng bá trực tiếp.)
B.performed plays outdoors. (Không nhắc tới diễn ngoài trời.)
C.had to tour with their plays. (Không nói họ bắt buộc phải đi lưu diễn, chỉ nói khi đến thị trấn thì làm gì. - “When a company of actors arrived in a town, …” )
25
Finn and Maya both think that, compared to nineteenth-century programmes, those from the eighteenth century
Đáp án và giải thích
- Thông tin cần nghe:
Finn and Maya both think that, compared to nineteenth-century programmes, those from the eighteenth century
- Thông tin trong bài:
Maya: There’s also an interesting comparison to make between 18th and 19th century programmes. […]
Finn: And there was a greater variety of designs. But personally I think 18th century programmes were superior because they told the theatregoers so many things, including about the actors.
Maya: And about the writer, the plot and sometimes the history of the play.
- Phân tích:
A.were more original.
(không đề cập đến thông tin này)
B.were more colourful.
(không đề cập đến thông tin này)
C.were more informative.
(Finn cho rằng các tờ áp phích thế kỷ 18 vượt trội hơn so với áp phích thế kỷ 19 vì chúng cho người xem kịch nhiều thông tin, trong đó bao gồm thông tin về dàn diễn viên. Maya đồng ý với ý kiến của Finn bằng việc liệt kê thêm những phần thông tin khác mà các tờ áp phích có thể cung cấp)
26
Maya doesn’t fully understand why, in the twentieth century,
Đáp án và giải thích
- Thông tin cần nghe:
Maya doesn’t fully understand why, in the twentieth century,
- Thông tin trong bài:
Maya: What I don’t really get is that after the war they didn’t go back to being more than one sheet or change in any way for over 25 years. I know there were paper shortages after the war, but only for five or ten years.
- “don’t really get” = doesn’t fully understand
- Phân tích:
A.very few theatre programmes were printed in the USA.
(Ngược với thông tin trong bài, ở Mỹ vẫn in những tấm áp phích như bình thường, không có sự gián đoạn hay giảm số lượng - “In the USA, programmes, or rather playbills, continued to be published in the same format.”)
B.British theatre programmes failed to develop for so long.
(Maya không hiểu tại sao sau chiến tranh, chương trình sân khấu không thay đổi gì trong hơn 25 năm, dù thiếu giấy chỉ kéo dài 5–10 năm => chương trình sân khấu ở Anh không phát triển trong thời gian dài
- “didn’t go back to being more than one sheet or change in any way” = failed to develop)
C.theatre programmes in Britain copied fashions from the USA.
(Không đúng với thông tin trong bài. Anh và Mỹ đi theo hai hướng khác nhau, không phải Anh bắt chước Mỹ.
- Maya: “Yeah, but that was only in the UK. In the USA, programmes […] continued to be published in the same format.”
Finn: “While here in the UK, programmes became merely a single sheet of paper…”